Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
måndag 22 november 2010

Vi har ju gemensam ekonomi

Vad är egentligen "gemensam ekonomi"?
Är det alltid att lägga alla inkomster i samma påse, hälla ut lite över räkningshögen, pula in lite i spargrisen och sen spendera fritt med varsitt kort kopplat till det gemensamma kontot?

Ok, då har vi INTE gemensam ekonomi.

Alla har sin variant av gemensam ekonomi efter att man blivit sambos. Hos oss har det bestått i att vi behållit våra pengar på egna konton, fört över till "räkningskontot" som står i mitt namn när och så mycket som det behövs.
Mat har vi ibland handlat gemensamt och den som hamnar framför kassan betalar ungefär. Eller så har en av oss handlat on the go.

Närmare nutiden så har vi börjat storhandla lite nu och då, varvid det kan vara maken som betalar om jag ska vara ärlig. Men det är här det intressanta kommer.
Jämnar det ut sig när det är jag som står för de flesta småköpen i veckorna?
De där fylla-på-icke-basvarorna-inköpen.
Och spelar det någon roll om det jämnar ut sig till millimeterrättvisa?
Vi har ju ändå gemensam ekonomi...
Det finns juridiska aspekter på detta med egna vs gemensamma konton.
Tänk om något händer. Någon av er avlider (ja, det är inte tankar man vill tänka men ibland måste man).
Då kan gemensamma konton frysas i väntan på allt det juridiska runt arvet.
Då är det bra att ha varsitt eget konto från vilket man flyttar pengar till ett eventuellt gemensamt eller som vi gör det.
Så man inte står där och måste be om lov att röra även "sina egna" pengar som också fryser inne eftersom de finns på det konto som även bär den avlidnes namn.

Och om nu den ena tjänar mycket mer än den andra?
Har man inte gemensam ekonomi alls...ska då den ena stanna hemma och göra ingenting medans den med "pengar kvar" gör något roligt med barnen eller kanske drar på en egen liten utlandsresa? Pilutta dig som inte har mer i lön liksom.
Hur länge håller ett sådant samboförhållande/äktenskap?

Det finns så klart inte ett gemensamt svar för oss alla.
Kanske skulle vi tycka annorlunda om den ena hade haft en gigantisk förmögenhet när vi träffades.
Det som verkar enkelt i teorin behöver inte vara så svårt i praktiken för det är ju trots allt bara:

Pengar in. Pengar ut.

3 kommentarer:

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer sa...

jag tror man får hitta det som passar sig och sin sambo bäst vilket kanske inte passar nån annan.
men vi bidrar nog mest utifrån inkomst i vårat förhållande.

Anonym sa...

Vi har helt gemensamt. Allt kommer in på samma konto, som vi båda står på. Funkar toppen för oss, men alla är ju olika och det finns ju inte en lösning som passar alla direkt...

Självklart är det Valla utanför K-holm, hur kommer det sig att du känner till denna lilla håla?

Daniel sa...

Pengar in, pengar ut ja!
Som singel berör detta mej inte men när jag var i ett förhållande och bodde i samma hushåll så gick det automatiskt & rättvist. Med lite planering. Kommunikation e ju ordet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig