Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
tisdag 7 december 2010

Feminism/Genus

Detta hittade jag häromdagen på Nina Ruthströms blogg. Och ja, det var helt ok att låna hela texten rakt av.

Idag är det första dagen på sista månaden på det här året. Då vill jag passa på att ragga fler underskrifter till min namninsamling. En månad kvar, sen ska den skickas.

I somras startade jag namninsamlingen mot könsindelningen av barnkläder i butikerna.

Många bloggare hängde på och hintade om namninsamlingen som inom ett dygn fick 1000 underskrifter.
Det startades en facebookgrupp som idag har 867 medlemmar.

I augusti fick jag en debattartikel med samma tema publicerad i Aftonbladet. Då ökade underskrifterna ytterligare men jag fick också många hätska kommentarer, ”feministfitta” som jag är. :)

Just nu har 2466 personer skrivit under namninsamlingen.Jag vill att det ska bli 2500 eller ännu hellre 3000 innan årets slut då jag tänker skicka iväg den till alla butiker som jag vet säljer barnkläder indelade efter kön.
HJÄLP MIG SNÄLLA!
Låt oss krama ur varenda liten underskrift som går. (Inget fusk dock, tänk på att ip-adressen registreras.)


Sno gärna bild och text fritt från detta inlägg. 

Var med och bidra med din underskrift till namninsamlingen mot den könsspecifika indelningen av barnkläder. Över 2000 har redan skrivit under!
Läs brevet, klicka er till namninsamlingen och skriv under.
Sprid detta till dina vänner och ovänner. Få din partner att skriva på! Maila länken, facebooka, blogga om det, låna gärna bild och text.

Ang indelningen av barnkläder efter kön
Efter att ha skrivit om ämnet i min blogg, upptäckte jag att många delar mina åsikter när det gäller könsindelningen på barnkläder i era butiker. Därför startar jag en namninsamling för att visa att vi är många som har fått nog.
Vi tycker det är tråkigt, förlegat och unket att på killavdelningarna hänger kläder i mörka färger; svart, brunt, blått kanske kan man hitta en röd eller vit tröja om man har tur men då  såklart med ett tufft tryck på i form av monster, spindelmannen eller en bil.
     På flickavdelningen hänger de färgglada figursydda modellerna med paljetter, spets, rynk, glittertryck och gulliga texter.

Vi  vill att våra barn ska få känna sig söta ibland och tuffa ibland. Vi vill inte forma våra barn efter en mall där bara två möjligheter finns. Vi vill att våra barn oavsett kön ska kunna välja mellan alla färger utan att behöva bära kläder från ”fel” avdelning.

Barn, dvs flickor och pojkar som inte kommit in i puberteten har ju likadana kroppsformer och därför ter det sig absurt att kläderna ni skapar har olika passformar utefter vilket kön det lilla barnet har. Vi föräldrar är inte dumma och vi behöver inte er hjälp att välja vilka kläder vi ska sätta på våra barn

Ni har stort inflytande i vad barnen bär för kläder. Det ni säljer köper de flesta föräldrar till sina barn. Vissa bojkottar pga just hur barnkläderna är indelade men alla har inte råd att välja bort ert utbud eftersom ni ligger bra till i pris. Men ni ger oss inte det i vill ha. Ni bestämmer och vi handlar utefter det och på så sätt har ni stort inflytande i skapandet av könsroller. Därför uppmanar vi er att tänka om ang könsindelningen av barnkläder.http://bloggande.ninaruthstrom.se)
Ett förslag är att hänga alla plagg av samma sort tillsammans oavsett färg eller modell. Alla tröjor för sig, byxor för sig osv så kan vi föräldrar välja fritt vilka färger och material vi vill köpa utan att behöva känna att vi gör fel då vi köper från flickavdelningen till våra pojkar och tvärtom.

Inse att det är 2010 och att det är hög tid att låta barn utvecklas till egna individer som själva kan välja ut sin favoritfärg. 

Vid pennan Nina Ruthström http://bloggande.ninaruthstrom.se/ och Jenny Thomasson

Brevet med namnen kommer den 1/1-11 skickas till butikskedjor som Kappahl, H&M, Lindex, COOP, Ica Maxi m.f som säljer könsindelade barnkläder.
Bilden är lånad av Lady Dahmer.




Glöm inte att tävla om en upplevelsebox från Live It värd upp till 1000 kr.

1 kommentarer:

Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan sa...

Kul att du hänger på och sprider ordet.
Tack!
Nu är vi passerat 2500 och jag kommer skicka iväg namnen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig