Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
måndag 19 december 2011

Allt för Sverige!

Har du inte sett "dokusåpa"-serien "Allt för Sverige" så tycker jag att du ska ta chansen att göra det på SvtPlay!
Jag har varit nyfiken när jag har hört om serien men inte haft tid/möjlighet att bänka mig varje vecka för att se den så därför började jag förra veckan att titta igenom avsnitten.

Det är faktiskt gripande att se hur dessa amerikanser kommer hit till Sverige för att söka efter sitt ursprung och att få uppleva hur det verkligen känns ända in i hjärteroten på dem när de får veta delar av sin släkts bakgrund och hur mycket det betyder för dem att vinna varje tävling så att de kan få gå vidare och fortfarande ha chansen att träffa sin svenska släkt.

Min mamma släktforskar och jag har genom henne sett hur spännande hon har tyckt det varit när förvunna pusselbitar och historier, om människor vi härstammar ifrån, hittas i något dammigt arkiv i landet. Jag kan därmed börja förstå dessa amerikaners förväntan.

Eftersom jag själv varit i USA och träffat släkt som härstammar från den delen av vår släkt som utvandrade dit, kan jag också bekräfta att det de berättar i serien, om gamla, gamla föremål som fick följa med utvandrarna från Sverige, faktiskt finns kvar i släkterna "over there".
När jag var i Hollywood, jag tror det var 2005, så åkte jag och min blivande make i hissen tillsammans med en "bell boy" som stolt berättade att han minsann också var svensk. När vi skämtsamt började prata svenska med honom avslöjade han att det egentligen var hans mormorsmor, eller liknande, som varit från Sverige.
Men detta speglar verkligen hur "de där amerikanerna", som man oftast ser som så helt igenom patriotiska och väldigt just amerikanska, faktiskt bryr sig om och fascineras av sitt ursprung även om det är över hundra år sedan deras förfäder kom till USA!

Det känns vemodigt nu att serien är slut, sista avsnittet såg jag idag trots att jag hade tänkt mig att faktiskt se den igår när det gick. Man lärde känna dessa olika personligheter så tätt inpå, medans de faktiskt lärde känna sig själva igen (så som många av dem uttryckte det).

0 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig