Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
tisdag 31 januari 2012

Vad är det nu för underbar ny rutin vi börjat med?

Jag har hintat lite senaste 2 dagarna om en ny rutin som vi har infört för dottern och jag har fått frågan om vad det är för rutin.
Något som varje morgon under väldigt lång tid (med tanke på att hon är 3,5 år) har ställt till det och orsakat tårar, tandagnissel, gnäll och allmänt arga mornar har vi nu tydligen fått bukt med.
Det gäller påklädningen. Framförallt valet av kläder.

Häromkvällen så föreslog min man att vi skulle be dottern välja vilka kläder hon ville ha nästa dag och lägga fram dem så de var redo nästa dag.
Sagt och gjort. Vi förklarade ärligt för henne att vi skulle införa den här rutinen och varför. Att det skulle bli lättare på morgonen.
Hon gick glatt med på detta och valde och resonerade med sig själv på ett gulligt sätt vad hon skulle ha på sig. Faktiskt så valde hon till och med ut nya trosor alldeles själv, något som varit en av orsakerna till de sura minerna på mornarna.
Byte av trosor ingår inte i hennes viljeregister, om man säger så.

Ja, som ni förstår så har dottern en väldigt stark vilja när det gäller just kläder. Undrar hur det kommer bli under tonåren om detta inte är en fas som går över framöver.

Vi lade fram kläderna på ett speciellt ställe och nästa morgon var jag lite nervös när jag föreslog att hon skulle klä på sig kläderna som hon valt ut dagen innan.
För första gången på länge var det roligt för henne att klä på sig!

Visst tänkte jag att det kanske var nyhetens behag men nu har det fungerat i 3 dagar och jag hoppas att detta är lösningen. Det har gjort mornarna så mycket lättare!

I kväll var jag själv så otroligt trött så jag glömde be henne ta fram kläder för i morgon.....
Så maken plockade fram en outfit, anpassad efter vad vi tror hon skulle kunna välja, lade den på samma plats som vanligt och så håller vi tummarna. Hårt!

5 kommentarer:

Susan sa...

Bra idé så hoppas att det fortsätter fungera. Min Stella är inte så förtjust i kläder, hon vill helst bara springa runt i trosor...haha.

Kramar

Cissi sa...

Visst gnälls det mycket om cellprover! Brukar verkligen tvinga folk i min närhet att gå och ta cellprover, har man inga förändringar och inte haft tar det ju knappt 5 minuter och det räddar ju verkligen liv! Är ju en enorm förmån vi har att kallas till dessa prover!

Vilken smart idé till rutin! Misstänker att det är det vi har att vänta oss, eller det har redan börjat lite smått.. :S trodde de var äldre när kläder och sånt blev viktigt!

Madde / Mamma och blivande fröken sa...

Va kul :) . Jättesmart ide verkligen och så kul för henne med säkert :-)

Linda aka Javamorsan sa...

Åh vad härligt när man hittar sätt som funkar :)

Marie-Louise sa...

Vilken bra rutin. Jag tror det är viktigt att dom får känna sig delaktiga :)

Den har vi också haft när våra tjejer var små och vi har den fortfarande till den yngsta (som nyss fått en diagnos på Asperger syndrom) hon är 13 år men har stora problem med det där med kläder. Men den här rutinen fungerar oftast för oss :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig