Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
tisdag 7 augusti 2012

Eftermiddagsångesten.

Så var man på väg hem då. Genast börjar den där middagsångesten smyga sig på.
Vad ångesten beror på? Jo, du det kan jag tala om alldeles precis. Vad jag däremot inte kan är att medicinera bort den eller lägga mig på någon soffa och tala ut om min barndom för att den ska försvinna.

Det handlar om att dottern är så kinkig med maten. Jag vet att jag inte är den enda föräldern som har det såhär från och till (mer till än från hos oss dock) men det hjälper ju inte att veta det.
Allas goda råd är just deras egna framgångshistorier och verkar inte fungera för mig.

Beklagade mig lite för vännerna på Facebook och fick genast råd, som jag är jättetacksam för, men det var då jag insåg att det är just så att det som fungerar i en familj inte alls fungerar i en annan.

Köttbullar funkar alltid... Nej en gång på 10 kanske, hos oss.
Spagetti och hemlagad tomatsås, mmm vad gott det lät! Men om allt med tomat oftast ratas...?

Några gånger i veckan funderar jag (halv)allvarligt på vad vi skulle kunna dra in på för att ha råd att anställa någon för att laga maten hos oss (jag som ändå gillar att laga mat) men det faller alltid på att det endast är en person som kan laga mat enligt min dotter.
Kokerskan på dagis!

Jo, jag erkänner att jag lurat dottern några gånger att det är sagda kokerska som lagat maten och då har det faktiskt fungerat. Men jag vill inte luras, jag vill att hon ska kunna äta den mat vi lagar hemma.

Undrar när denna fixa ide tar slut?


(För övrigt kan jag meddela att jag faktiskt KAN laga mat, det är inte det som är felet haha)

7 kommentarer:

BloggMamman sa...

Usch och fy vad jobbigt det är när kidsen är kinkiga med maten...har inga speciella råd mer än att lyssna på magkänslan och att inga barn svälter ihjäl i Sverige (det sa BVC-sköterskan till mig när jag var orolig för att Lisa åt så dåligt!)
Kram
BloggMamman- tillbaka i bloggvärlden

Mamma Mamin sa...

Vad jag känner igen det du skrivet i att dagis/skolans mat funkar. Vet du vad vi har gjort, vi har sedan ett bra tag lagt ner fighten . Vi servrar mat och vill don äta så äter dom, jag tvingar dom inte. Vi serverar oftast mat som vi vet att dom gillar ( eller iaf gillat��) och kanske äter dom bara pastan eller bara köttet men fine då får det vara så. Det tar verkligen hur mycket energi som helst med tjafset vid matbordet och sen blir stämningen hemsk. Det har blivit bättre iaf hos oss och som ovanstående skrev, dom svälter sällan . Och jag vet att mina barn äter bra på dagarna och får i sig så dom klarar sig.


Massa stryka och lycka till:)/ Camilla

Madde sa...

Vet du va jag gör?? Jag struntar i om barnen inte äter.. Jag lagar EN sak som alla får. Duger det inte så to bad då blir dt inget annat. Inga mackor lr yogurt. Jag och mina syskon var SÅ bortskämda med maten av min mamma som lagade 3 olika rätter varje dag om vi ville dt. Jag vägrar ha det så. Om dom inte äter så är dom inte hungriga. Gör mat som NI vill äta, tvinga inte dottern om hon inte vill, men låt henne veta att detta är det enda som finns.. Sorry. Du vill väl inte att hon ska fortsätta såhär när hon är äldre?!?

Och ang kön så har vi bestämt att vi inte vill veta den här ggn, du kanske inte sett det, men dt blir en överraskning :)

Madeleine i CA sa...

Sv. Ja, om jag går själv så tar det kanske max 20min att gå till skolan. Men med barnen i släptåg. OMG alltså. Abigail va helt galen också efter halva vägen för hon orkade inte gå längre sa hon.. suck! Dubbelvagnen har punka, men hon sa minsann att hon kunde gå. Och ja det gick ju väldigt bra haha.

Fröken M sa...

Åh va jobbgt !!
Jag har tyvärr inga goda råd att komma med - jag kan bara hålla tummarna för att det ska vända snart !!
KRAM

alexandra mamma till Tove och Lykke sa...

jag var kinkig som liten.. och min mamma lurade mig varje dag.. Så fort jag sa att jag inte tyckte något var gott så som Lök till exempel så sa hon alltid. Men nu förstår du alexandra detta här är barnlök så det kommer du att gilla.. sen hackade hon ner det så fint så fint att jag inte märkte av bitarna i maten..
Lätt lurad som jag var så gick jag på det varenda gång..

Men min dotter hon måste vara bra mycket smartare än vad jag var som liten.. För hon går då inte på det :P
Kan säga att det ända hon äter är pasta majs,ärtor, gurka och tomat. allt som liknat kött, ratar hon totalt. onte ens korv,köttbullar mm går ner.. nä det petar hon bort och äter pastan och grönsakerna..

och så får det vara tills hon en dag kommer på att hon även gillar det som är proteinrikt..
vi låter det bara vara.. det får ju inte bli en fajt om maten för då vet jag att hon inte äter alls..

Marlene (Fd Ensamma Mamman) sa...

Som någon är ovan skrev: svenska barn svälter inte ihjäl, de tar den näring de behöver. Sånt kan kännas tryggt att veta när det är som värst, men visst är det jobbigt när ungarna bara petar i maten. Min yngste son åt absolut INGET när han var runt året och fick till slut läggas in på dropp, då upptäckte man att han hade svår astma och var allergisk mot en massa saker. Oftast de saker som han ratat; ägg, tomat, mjölk. Så ibland finns en orsak som man kanske ska kolla upp. Det jag sett både hos oss och hos andra familjer är att när barnen får vara med vid spisen så äter de mer varierat och att plockmat funkar bäst. Om de får hjälpa till att skära tex gurka så petar de i sej lite under tiden och lägger man upp maten i högar för sej på tallriken med småbitar av morötter eller småbitar av kött som de enkelt äter med händerna, så får de också i sej mer. Du kanske redan provat? Lycka till!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig